Haal meer uit je klasrondleiding
Dit leertraject helpt je op weg om een begeleide klasrondleiding op poten te zetten voor een doelgroep naar keuze. Klasrondleidingen zijn dé manier om nagenoeg alle kinderen te laten kennismaken met de bib en haar aanbod. Als je de klas én de leerkracht op sleeptouw neemt en actief betrekt tijdens de rondleiding heeft dit een aantal voordelen.
In dit online leertraject...
- bouw je stapsgewijs aan een nieuwe of herwerkte klasrondleiding voor een doelgroep naar keuze.
- bepaal je je startpositie door eerst een stap terug te zetten en uit te zoomen.
- maak je kennis met enkele succesfactoren die én de klas én de leerkracht actief betrekken.
- krijg je tips om je klasrondleidingen te monitoren en feedback te verzamelen.
- kan je enkele begeleide klasrondleidingen van a tot z volgen aan de hand van filmfragmenten.
- vind je heel wat tips en inspiratie om je op weg te zetten.
Voor wie?
Dit traject is er voor bibliotheekmedewerkers die een nieuwe begeleide klasrondleiding voor een specifieke doelgroep willen uitwerken of een bestaande klasrondleiding willen herwerken. Het geeft houvast voor wanneer je helemaal van nul moet beginnen en geeft tegelijkertijd een heleboel ideeën voor wanneer je op zoek bent naar inspiratie.
Voorkennis is niet nodig.
Je doorloopt dit online leertraject op eigen houtje of met een of meer collega's. Als je het traject in je eentje volgt, is het zinvol om geregeld terug te koppelen met een (paar) collega('s) om de ideeën en inzichten die verzamelde te vertalen naar jouw praktijk.
Hoeveel tijd voorzie je?
Voorzie X tot X uur om het traject helemaal door te nemen (inclusief filmpjes bekijken en je klasrondleiding uitwerken).
Je hoeft niet alles in één keer door te nemen: je kan even pauzeren en later verder gaan. Je kan ook altijd terugkeren in het leertraject om modules te herbekijken of je antwoorden aan te passen.
