In interactie gaan rond boeken
Hoe ga je met kinderen tussen 2,5 en 12 jaar in interactie over de boeken in de bibliotheek? Daarover krijg je als bibliotheekmedewerker een uitgebreide introductie tijdens deze tweedaagse opleiding.
De opleiding bestaat uit twee interactieve sessies (een startsessie en een intervisie) waarin je leert wat interactie effectief en motiverend maakt, filmmateriaal bekijkt en analyseert, oefeningen maakt en ervaringen uitwisselt. Tussen de twee sessies door krijg je een opdracht die je in je eigen praktijk uitprobeert.
In deze opleiding ...
- leer je wat het belang is van rijke taal en kwaliteitsvolle interactie voor elk kind.
- ontdek je hoe je tot rijke interactie kan komen met kinderen tijdens een interactief voorleesmoment en hoe je zo'n voorleesmoment kan opbouwen.
- leren we je hoe je krachtige taaldenkgesprekken voert en hoe je kan differentiëren in de interactie met kinderen rond boeken.
- ontdek je welke boeken uitnodigen tot krachtige interactie.
Voor wie?
Deze opleiding is geschikt voor alle bibmedewerkers met een stevige basiskennis van het boekenaanbod en die die kennis willen delen met hun lezers door met hen in interactie te gaan. Kom je als bibliotheekmedewerker elke dag in contact met kinderen en begeleiders? Help je hen boeken uit te kiezen die bij hen passen? Lees je regelmatig voor tijdens een klasbezoek? Dan is deze opleiding iets voor jou.
Volgde je in het verleden de opleiding Jeugdliteratuur voor bibliotheekmedewerkers bij Iedereen Leest? Dan is dit een goede vervolgopleiding. De kennis die je daar opdeed leer je nu in te zetten in interactie met een publiek.
Door wie?
Deze opleiding wordt begeleid door Iedereen Leest-medewerkers Iris Vansteelandt en Margot Van Dingenen. Beiden hebben een ruime ervaring met krachtig in interactie gaan rond boeken. Iris Vansteelandt is daarnaast nog aan de slag als lerarenopleider, onderzoeker en professionaliseringscoach bij AP Hogeschool en is als postdoctoraal onderzoeker verbonden aan de onderzoeksgroep Taal, Leren, Innoveren van de UGent. Ze is mede-auteur van Van leerlingen lezers maken.