Studiedag: aan de slag rond voorlezen in de opleiding kinderzorg
Met voorlezen kan je niet vroeg genoeg beginnen. Daarom is investeren in een sterke voorleeswerking in de kinderopvang broodnodig. Iedereen Leest ontwikkelde een handleiding over interactief voorlezen en alles wat daarbij komt kijken voor leerkrachten die lesgeven aan (toekomstige) kinderbegeleiders. Tijdens deze inspiratiedag word je als leerkracht zelf ondergedompeld in wat interactief voorlezen inhoudt en krijg je handvaten en didactisch leermateriaal aangereikt om van je leerlingen sterke voorlezers te maken in hun (toekomstige) beroepspraktijk.
Tijdens deze studiedag...
- krijg je inzicht in de voorleesontwikkeling van baby's en peuters.
- maak je kennis met de meest recente boeken voor baby's en peuters en ontdek je welk boek bij welke ontwikkelingsfase past.
- krijg je tips en tricks om van interactief voorlezen een taalrijk moment te maken.
- ontdek je de inhoud van de handleiding en hoe je deze kan inzetten in je klaspraktijk.
Voor wie?
De studiedag richt zich tot leerkrachten die lesgeven in de richtingen verzorging of kinderzorg/kinderbegeleider in het secundair of volwassenenonderwijs.
Door wie?
De sessies worden begeleid door Iedereen Leest-collega's Margot Van Dingenen, Geetha Slock en Els Michielsen en door Gil Geron (Narrata vzw). Elk van hen heeft veel ervaring in het ontwikkelen van leermateriaal en het geven van vormingen over interactief voorlezen aan baby's en peuters (en het bijbehorende boekenaanbod).
Zeer bruikbaar materiaal, al dankbaar gebruik van gemaakt. Als leerkracht kan je zelf flexibel gebruik maken van de verschillende modules (afhankelijk van jaar en richting).
