Een motiverende leesomgeving uitbouwen
Als je wil dat lezen en boeken op jouw school gaan leven, dan is het belangrijk om daar ruimte voor te maken. Zowel letterlijk als figuurlijk. Het komt er vooral op aan om je leesplek gezellig en aantrekkelijk vorm te geven, je leesaanbod een zichtbare, toegankelijke plek te geven en om je leesplek- en aanbod tot leven te brengen. Hoe je dat aanpakt leer je in dit basistraject.
In dit online leertraject ...
- leer je hoe je werk maakt van gezellige en aantrekkelijke leesplekken.
- krijgt je tips en inspirerende praktijkvoorbeelden om boeken en lezen een zichtbare en toegankelijke plek in je klas en je school te geven.
- leer je hoe je leesplek tot leven kan wekken, hoe je dat doet en wie je daarbij kan betrekken.
Voor wie?
Dit traject is er voor alle onderwijsprofessionals die werk willen maken van een motiverende(re) leesomgeving in de klas en op de school. Dankzij de vele praktijkvoorbeelden uit basis- en secundair onderwijs kunnen zowel beleidsmensen op een school als leraren (in opleiding) en zorgcoördinatoren met dit traject aan de slag. Het kan ook van meerwaarde zijn voor een bredere groep professionals zoals onderwijsondersteuners of pedagogisch begeleiders.
Je doorloopt dit online leertraject op eigen houtje of met een of meer collega's.
Hoeveel tijd voorzie je?
Voorzie ongeveer 1 uur om alle modules te doorlopen (inclusief filmpjes bekijken en reflectievragen invullen). Alles in één keer doornemen hoeft niet: je kan altijd even pauzeren en later verder gaan. Je kan ook altijd terugkeren in het leertraject om modules te herbekijken of je antwoorden aan te passen.