Boekgesprekken in de klas

In dit traject over boekgesprekken in de klas voor basis- en secundair onderwijs leer je hoe je met verschillende aanpakken rijke gesprekken kan voeren met je leerlingen vanuit rijke teksten. In interactie gaan rond boeken biedt tal van voordelen: met een krachtig gesprek verrijk je niet alleen de lees- en taalontwikkeling van je leerlingen, maar stimuleer je net zo goed hun denkvaardigheid, kennisontwikkeling, verbeeldingskracht en empathie. Een gouden ticket voor het leven dus, zo'n goed boekgesprek!

In dit online leertraject...

  • leer je meer bij over de meerwaarde en kenmerken van rijke gesprekken vanuit rijke teksten.
  • verdiep je je in vijf methodieken waarmee je in interactie kan gaan over rijke teksten in het basis- en secundair onderwijs.
  • leer je hoe je interactief voorlezen kan inzetten in een doorgaande lijn.
  • verneem je hoe je via Leespraat natuurlijke boekgesprekken kan voeren.
  • leer je hoe je met literaire gesprekken net dat tikkeltje dieper kan graven.
  • verneem je wat een literatuurcirkel is en hoe je dat leerlinggestuurde gesprek als leraar faciliteert.
  • leer je hoe De Leescyclus werkt.

Voor wie?

Dit traject is er voor alle professionals die zichzelf willen bijscholen over boekgesprekken in de klas. Dankzij de vele praktijkvoorbeelden kunnen zowel beleidsmensen op een school als leraren-in-opleiding, leraren en zorgcoördinatoren met dit traject aan de slag. Het kan ook van meerwaarde zijn voor een bredere groep professionals zoals lerarenopleiders, onderwijsondersteuners of pedagogisch begeleiders.

Je doorloopt dit online leertraject op eigen houtje of, bij voorkeur, met een of meer collega's

Hoeveel tijd voorzie je?

Negen modules zetten je op weg naar een motiverende(r) en effectieve(r) leesdidactiek. Trek X tot X uur de tijd uit om die modules door te nemen, de filmpjes te kijken en de vragen te beantwoorden.

Alles in één keer doornemen hoeft niet: je kan altijd even pauzeren en later verder gaan. Je kan ook altijd terugkeren in het leertraject om modules te herbekijken of je antwoorden aan te passen.

Type
Online leertraject
Voor wie
Onderwijs
Duur
Op eigen tempo
Prijs
Gratis

Dit zal je leren

Welkom

Je wil meer leren over hoe je rijke boekgesprekken kan voeren met je leerlingen. Super! Deze module blikt vooruit op wat aan bod komt.

Rijke gesprekken vanuit rijke teksten

Zonder rijke tekst geen basis voor een rijk boekgesprek. Beide maken een noodzakelijk deel uit van een motiverende en effectieve leesdidactiek. Je leert niet alleen de meerwaarde van rijke teksten en gesprekken kennen voor je leerlingen kennen, maar ook de kenmerken waaraan die teksten en gesprekken dan moeten voldoen.

Interactief voorlezen

Maak kennis met de basisprincipes van interactief voorlezen, een all-time favourite en publiekslieveling. Via drie praktijkvoorbeelden uit het kleuter-, lager en secundair onderwijs krijg je een demonstratie van de aanpak in een doorgaande leeslijn.

Leespraat

Alle aandacht in deze module gaat naar Leespraat, van auteur en leesbevorderaar Aidan Chambers. Die methode om te praten over boeken beoogt leesplezier, peilt naar hoe de lezer het verhaal beleeft en stelt vooral de natuurlijke flow van het boekgesprek voorop. Je verneemt niet alleen op theoretisch vlak hoe jij als 'helpende volwassene' rijke 'leespraatjes' kan houden, maar krijgt ook handige kaartensets daarvoor ter beschikking.

Literaire gesprekken

Literatuurwetenschapper Gertrud Cornelissen bouwde voort op Aidan Chambers' leespraatjes, maar werkte die uit tot heuse literaire gesprekken: strakker geregisseerde dialogen over literaire teksten volgens een vast stappenplan. Deze module introduceert je in de uitgangspunten, presenteert je een overzicht van haar stappenplan en geeft je in een download een toepassing van de methode op Lampje van Annet Schaap cadeau.

Literatuurcirkels

Bij literatuurcirkels nemen leerlingen-lezers het heft in eigen handen: van de boekkeuze tot de specifieke rol in het gesprek die ze willen aannemen. Deze module maakt je wegwijs in deze, van oorsprong Amerikaanse, methodiek. Je verneemt hoe jij als leerkracht dit soort boekgesprek kan faciliteren.

De Leescyclus

Deze module zoomt in op De Leescyclus, een vierfasige methodiek voor leerlingen uit het secundair onderwijs van twee Nederlandse lerarenopleiders: Iris Kamp en Yvette Jansen. Vooral in de vierde, verdiepende fase staat een rijk gesprek voorop. De vragen die daarvoor werden bedacht, gaan terug op Leespraat van Aidan Chambers, maar zijn wel expliciet gekoppeld aan leerdoelen.

Aan de slag

Maar liefst vijf effectieve methodieken voor rijke boekgesprekken vanuit rijke teksten leerde je kennen. Hoe ga je daar nu concreet mee aan de slag? Deze module blikt terug én vooruit.

En nu?

Bouw met een paar concrete tips verder op de inzichten uit dit leertraject. Verdiep je in extra leestips of volg andere leertrajecten.