Genres in kinder- en jeugdliteratuur verkennen
Via genres krijg je grip op kinder- en jeugdverhalen. Inzicht in de verschillende genres biedt twee grote voordelen als je krachtig leesonderwijs wil realiseren. Ten eerste vergroot je je kennis over het leesaanbod. Dat helpt je om een evenwichtig en gevarieerd aanbod samen te stellen voor je leerlingen. Ten tweede vormen genres een handige kapstok om gericht leesadvies te geven aan kinderen en jongeren.
In dit online leertraject...
ontdek je welke genres in kinder- en jeugdboeken er zijn en hoe je die kan herkennen.
leer je hoe genres je kunnen helpen om je eigen leessmaak te herkennen en ontwikkelen.
verneem je hoe genres je kunnen helpen om een rijk en gevarieerd leesaanbod samen te stellen. .
tonen we je hoe je gerichter aanbevelingen aan kinderen en jongeren kan geven met de hulp van genres.
Voor wie?
Dit laagdrempelige traject is er voor alle onderwijsprofessionals zoals leerkrachten, zorgcoördinatoren, beleidsmedewerkers en directies uit het basis- en secundair onderwijs.
Je hoeft niet over voorkennis over kinder- en jeugdliteratuur te beschikken om dit traject te volgen. Wie al wél over een ruime kennis en ervaring in het werken met boeken beschikt, zal wellicht veel herkennen, maar zal hopelijk die kennis nog verder uitbreiden en inspiratie opdoen.
Je doorloopt dit online leertraject op eigen houtje of met één of meer collega's. Als je het traject in je eentje volgt, is het zinvol om geregeld met collega's van gedachten te wisselen. Zo wordt niet alleen jij maar je hele school er sterker van.
Hoeveel tijd voorzie je?
Voorzie ongeveer 1,5 tot 2 uur om alle modules te doorlopen (inclusief filmpjes bekijken en reflectievragen invullen). Alles in één keer doornemen hoeft niet: je kan altijd even pauzeren en later verder gaan. Je kan ook altijd terugkeren in het leertraject om modules te herbekijken of je antwoorden aan te passen.
Een perfecte kennismaking met de verschillende genres. De goed gekozen voorbeelden in de filmpjes nodigen uit om ook zelf op ontdekking te gaan.
