Een inclusief leesaanbod op school
Dit leertraject zet je aan het denken! Want werken aan een inclusief leesaanbod begint bij werken aan je eigen ideeën en vooroordelen. We zoomen in op wat er zo problematisch is aan vooroordelen en hoe die het zelf- en wereldbeeld van kinderen en jongeren beïnvloeden. Je verneemt hoe een leesaanbod vooroordelen kan beperken en hoe je zelf aan een inclusief leesaanbod bouwt.
Wil je diversiteit in de kijker zetten met je leesaanbod? Voel je het kriebelen, maar voelt het onderwerp te groot om er concreet mee aan de slag te gaan? Dan kan dit traject je op weg zetten.
In dit online leertraject ...
- leer je wat woorden als diversiteit en inclusie precies betekenen en waarom een inclusief leesaanbod zo belangrijk is.
- krijg je een antwoord op vragen als "Moet iedereen zichzelf kunnen herkennen in verhalen?" en "Wat is er zo problematisch aan vooroordelen?"
- zetten we je op weg om zelf een inclusief leesaanbod uit te bouwen.
Voor wie?
Dit leertraject is er voor alle onderwijsprofessionals uit het kleuter-, lager en secundair onderwijs die werk willen maken van een inclusief leesaanbod. Zowel directies en beleidsmedewerkers op school als (zorg)leerkrachten (in opleiding) en zorgcoördinatoren vinden er stof tot nadenken en praktische tips. Het traject kan ook van meerwaarde zijn voor een bredere groep professionals zoals onderwijsondersteuners, pedagogisch begeleiders, lerarenopleiders,...
Je doorloopt dit online leertraject op eigen houtje of met een of meer collega's. Als je het traject in je eentje volgt, is het zinvol om geregeld van gedachten te wisselen. Een inclusief leesaanbod wordt immers best gedragen en omarmd door het hele team.
Hoeveel tijd voorzie je?
Voorzie ongeveer 2 uur om de modules door te nemen, de filmpjes te kijken, de vragen te beantwoorden...
Je hoeft niet alles in één keer door te nemen: je kan even pauzeren en later verder gaan. Je kan ook altijd terugkeren in het leertraject om modules te herbekijken of je antwoorden aan te passen.
Goed om weten:
- De modules in dit leertraject bouwen op elkaar verder: latere modules gaan verder in op inzichten uit eerdere modules. Daarom volg je best de voorgestelde volgorde.
- Dit traject wil je aan het denken zetten en dat denkproces is nooit af. Daarbij komt dat het maatschappelijke debat over diversiteit en inclusie soms razendsnel evolueert. Geef jezelf dus de tijd en ruimte om te groeien.
Bij aanvang leek het voor mij een Mount Everest waar we over moesten, maar nu zie ik het meer als de Mont Ventoux. Het vraagt inspanning, maar met de nodige inzet, wat goede wil en veel overleg rond dit thema, geraken we daar wel over.
